ماراد مرکز آموزش از راه دور

انتخاب رشته نهم به دهم 

626 روز پیش

ریحانه شاهی

زمان مورد نیاز برای مطالعه 4 دقیقه
انتخاب رشته نهم به دهم 


⚫️ راهنمایی  یا هدایت تحصیلی تحصیلی فرایندی است که طی آن با ارائۀ خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموز کمک می‌شود تا استعدادها، توانایی‌ها، علایق و ویژگی‌های شخصیتی خود ، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، حرفه‌ها و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسد و براساس آن، اقدام به انتخاب رشته‌‌ی تحصیلی کند.


✅️ اگر در مورد رشته‌های تحصیلی و زیرشاخه‌های آن سوال‌هایی دارید این مقاله را با عنوان « انتخاب رشته نهم به دهم » مطالعه کنید.


📝 عوامل موثر بر انتخاب رشته:


انتخاب رشته به دلیل اهمیتی که در تعیین سرنوشت افراد دارد تحت تاثیر دو نوع عوامل بیرونی و درونی قرار می‌گیرد.


✔️ عوامل بیرونی 

خانواده ، مدرسه ، رسانه‌ها و فضای مجازی ، پیشرفت علم و فضای اجتماعی فرهنگی اقتصادی و ظرفیت پذیرش و بازار کار


✔️ عوامل درونی

اهداف و علاقۀ فردی ، توانایی، مهارت، هوش و استعداد ،تجربیات فردی ، اعتقادات ، استقلال و خودباوری

✅️ انتخاب رشته در پایه نهم درسه شاخه علوم نظری، علوم پایه و فنی‌و‌حرفه‌ای انجام خواهد پذیرفت و در پایه دهم دانش آموز می‌تواند براساس شاخه‌ای که انتخاب نموده، رشته مورد نظر را انتخاب نماید .

به طور مثال دانش‌آموزی که در پایه نهم شاخه علوم پایه را انتخاب نماید، در پایه دهم این شاخه را به صورت عمومی ادامه می‌دهد و بر اساس نمراتی که کسب می‌کند در پایه دهم می‌تواند یکی از رشته‌های علوم تجربی یا علوم ریاضی را انتخاب نماید.

 

 

هدایت تحصیلی نهم به دهم

 


🟢 معرفی رشته های تحصیلی

🧮 رشته ریاضی فیزیک


این رشته ارتباط تنگاتنگی با دو درس ریاضی و فیزیک دارد ، از آنجایی که اکثر فارغ التحصیلان این رشته را مهندسان آینده تشکیل می‌دهد درک درست از این دو درس می‌تواند در آینده کمک بسیاری به موفقیت در رشته دانشگاهی کند. به جرات می‌توان گفت که هر یک از فصول فیزیک مربوط به یک رشته مهندسی است، پس دانش‌آموزی که درک درستی از فیزیک و ریاضی و قسمت‌های تجسمی دارد می‌تواند آینده درخشانی در این رشته داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود دانش‌آموزانی که دارای معدل بالاتر از 18 در این دو درس هستند وارد این رشته شوند.


🩺رشته علوم تجربی

برای رسیدن به ایده آل‌هایتان در رشته تجربی باید در دروس زیست شناسی ، ریاضی و شیمی قویی باشید . اکثر رشته‌های دانشگاهی رشته تجربی در ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با زیست و شیمی و تا حدودی ریاضی و فیزیک هستند، برای مثال رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی کاملا مرتبط با دروس زیست و شیمی هستند و همچنین رشته‌های علوم پایه مانند ژنتیک نیز به درک مناسبی از ریاضی و زیست و شیمی نیاز دارند، نمی‌توان رشته تجربی را رشته حفظیات نامید اما از نظر درک ریاضی و مفاهیم نسبت به ریاضی مهارت کمتری را می‌طلبد.


✔️ از آنجایی که استقبال از رشته تجربی در سال‌های قبل به شدت زیاد شده‌است بنابراین دانش‌آموزان این رشته رقابت بیشتری را در کنکور سراسری شاهد خواهند بود. این رقابت بدین معنی است که تقریبا در چندسال گذشته تعداد شرکت کنندگان کنکور تجربی حداقل 2 برابر شرکت‌کنندگان رشته ریاضی فیزیک و یا رشته انسانی بوده‌است.

بنابراین کسی که خود را برای انتخاب رشته تجربی در پایه نهم مستحق می‌داند باید خود را برای یک رقابت تمام عیار آماده کند.


📖 رشته علوم انسانی

در رشته انسانی قوی بودن در دروس ادبیات و عربی کمک بیشتری به دانش آموز می‌کند اما متاسفانه اکثر دانش‌آموزان برای فرار از درس ریاضی به این رشته روی می‌آورند. درست است که در این رشته دروس ریاضی بسیار سطحی است و دروس رشته علوم انسانی جنبه حفظی یشتری دارد اما قوی بودن درس ریاضی شما منافاتی با رشته انسانی ندارد، کسی که می‌خواهد در رشته علوم انسانی تحصیل کند باید فاکتور روابط عمومی قوی و سخنوری را به عنوان اولویت انتخاب این رشته مدنظر داشته باشد. زیرا عموم رشته‌های دانشگاهی رشته علوم انسانی در ارتباط مستقیم با اعضای جامعه است مانند رشته‌های اقتصاد، روانشناسی ،مشاوره، مدیریت، علوم سیاسی و ...

برای موفقیت در این رشته حافظه قوی و بهره‌مندی از تمرکز خوب کمک شایانی می‌کند. دروس رشته انسانی جنبه "حفظ کنید" بیشتری دارد. 


✔️ نکته مثبت برای موفقیت در کنکور رشته انسانی رقابت کمتر نسبت به سایر گروه‌های اموزشی است یعنی دانش‌آموز قوی کمتری نسبت به سایر رشته‌های نظری در این گروه وجود دارد.

 

 

انتخاب رشته نهم به دهم

 

 

✅️ شرایط امتحان تعیین رشتۀ مجدد


دانش‌آموزانی که حد نصاب نمره را در یکی از شاخه‌ها یا رشته‌های تحصیلی در خردادماه کسب نکرده باشند، می‌توانند با تکمیل برگ درخواست تعیین رشتۀ مجدد در امتحان تعیین رشته در شهریور ماه ( همزمان با امتحانات دانش‌آموزان تجدیدی) شرکت کنند.

 

✅️ امکان تغییر رشته بعد از کلاس دهم


دانش‌آموز می‌تواند از مدرسه تقاضای تغییر رشته کند و منطقه تایید کند همچنین دانش‌آموز برای ورود به پایۀ یازدهم می‌تواند در امتحان تغییر رشته شرکت کند
در پایۀ دهم امکان تغییر شاخه و رشته وجود دارد؛ اما در پایان سال یازدهم دیگر امکان تغییر شاخه نیست و فقط می‌تواند رشته را تغییر دهد.

دیدگاه شما

مقالات مشابه